29.01.2025

ZAMIEŃ SZKOLENIE NA TRENING BIZNESOWY. LICZY SIĘ PRAKTYKA.

Czy tradycyjne szkolenia są wciąż skuteczne?

Jeśli tu jesteś, masz doświadczenie rozwojem pracowników i być może zastanawiasz się jak poprawić zwrot z tej inwestycji? Lektura zajmie Ci 13 minut, w artykule pokazujemy, dlaczego potrzebujesz nowego podejścia do rozwoju, co dokładnie zmienić, jak to wdrożyć oraz skorzystać z technologii, takich jak AI bez frustracji i pogoni za modą.

Trening biznesowy (bo o nim jest ten wpis) to sprawdzona metoda rozwoju, który zmienia teorię w praktykę i przynosi realne efekty. Dowiedz się, jak działa i dlaczego staje się nowym standardem, który może zrewolucjonizować rozwój w Twojej firmie i wprowadzić zespoły na niespotykany poziom zaangażowania i efektywności, którą doceni Zarząd.

POTRZEBA NOWEGO PODEJŚCIA- SZKOLENIA vs TEMPO ZMIAN

Nie ma wątpliwości, że sukces firmy zależy od zdolności ludzi do wdrażania nowych procesów i realizacji celów. Bez odpowiedniego przygotowania zespołów, czyli umiejętności, nawet najlepsza strategia może pozostać jedynie na papierze.

W uproszczeniu i z przymrużeniem oka, historia zazwyczaj wygląda tak:
  • Zarząd wyznacza nowy kierunek strategiczny, wymagający zmian procesów i metod pracy.
  • Managerowie komunikują cele zespołom („teraz robimy tak”), które próbują wdrożyć zmiany, ale tylko 5-10% osiąga zakładane efekty.
  • Szkolenia poprawiają ten wskaźnik do 15-20%, ale brak praktycznego przełożenia wiedzy na umiejętności staje się widoczny, co prowadzi do powtórzenia szkoleń. Presja na wynik rośnie.
  • W drugiej rundzie pojawiają się narzekania na ich teoretyczność, spada frekwencja, bo ludzie pod presją wyniku w naturalny sposób bronią się przed dodatkowymi aktywnościami.
  • Zwrot z inwestycji staje się wątpliwy. Zarząd, zniechęcony brakiem rezultatów, tnie budżet na rozwój.

Znasz to, prawda?

KONSEKWENCJE SĄ POWAŻNE

PRZYKŁADY NAJCZĘŚCIEJ SPOTYKANYCH WYZWAŃ

Najbardziej widoczne są problemy z wdrożeniem zmian tych czterech obszarach, bo na początku oczekiwania wobec tych projektów są spore a inwestycja i konsekwencje niepowodzenia- znaczne.

„Dlaczego ten CRM to tylko drogi notatnik?”

CRM to spora inwestycja, która obiecuje zwiększenie efektywności i konkretną bazę do lepszego zarządzania wiedzą o klientach- czyli decyzji. PM realizuje szkolenie z używania systemu, pomijając wytrenowanie nawyków odpowiadających za:

• wyniki analizy, które handlowiec powinien wpisywać,

• decyzje o alokacji czasu handlowca,

• monitorowanie postępu lejka sprzedaży przez managerów i

• cele „aktywnościowe” dla zwiększania konwersji.

Dane są wprowadzane niespójnie lub wcale, manager nie widzi sensu w analizie, bo zajmuje dużo czasu- system staje się przeszkodą. W efekcie CRM pozostaje niewykorzystanym narzędziem, a zespoły nabierają przekonania, że bez niego było lepiej.

„Nowa strategia sprzedażowa? Fajnie wygląda na slajdach!”

Obserwowaliśmy kilkadziesiąt zmian strategii sprzedażowej- to kluczowy krok dla wielu naszych Klientów, szczególnie na dynamicznych rynkach. Widzieliśmy ogromne inwestycje w szkolenia zespołów i wyniki sprzedażowe długo pozostające poniżej oczekiwań.

 

Zwykle przedstawiciele dobrze znają nową argumentację z prezentacji produktowych, ale tylko nielicznym udaje płynnie zastosować ją w „tekstach” na spotkaniach, jeszcze mniejsze grono konsekwentnie realizuje taktykę mimo przytłaczających obiekcji Klientów- trudne emocjonalnie warunki powodują szybki powrót do starych nawyków.

Rozwój efektywności zarządzania – misja niemożliwa?

Teorie zarządzania efektywnością brzmią świetnie na szkoleniach. Blanchard, SMART,
OKR, PDCA, X i Y, Model 70:20:10. Wszystko to jest super podczas ćwiczeń na sali- ale w rzeczywistości managerowie muszą mierzyć się z dynamiczną rzeczywistością codzienności i rzadko znajdują czas na systematyczne wdrażanie.

Brak serii praktycznych treningów w realiach danego managera z analizy procesów i diagnozy umiejętności, formułowania celów opartych o nie, skutecznego monitorowania ryzyka zamiast „statusowania”, prowadzi do nietrwałych algorytmów działania i błędów podczas prób stosowania w praktyce szkolonych treści. W rezultacie wskaźniki nie wzrastają, manager przepala czas i 80% z nich szybko traci chęć do ponownych prób.

Wdrożenie „Kultur”. Wierzysz czy mierzysz?

Wdrożenie kultury feedbacku, odpowiedzialności za rezultaty i innych zmian kulturowych jest narzędziem HR do budowania zaangażowania i wdrażania wartości. To kosztowne, przekrojowe projekty- jednak nie spotkaliśmy jeszcze firmy z ich wyraźnym rezultatem.

Dlaczego? Wyzwanie zaczyna się na etapie definiowania rezultatów takiego projektu. No bo jak zmierzyć procent wdrożenia kultury? Potem już jest tylko trudniej, na przykład wykazać, że działania rozwojowe przybliżają do efektu.

Bez pokazania wymiernych postępów u wielu naszych Klientów sponsor- zarząd- szybko się niecierpliwił i wdrożenie zwykle kończyło się po trzech kwartałach.

Zmiana kulturowa wymaga nieustannego utrwalania pożądanych zachowań i programem nawet najlepszych szkoleń nie sposób jej trwale wdrożyć.

CO NA TO GIGANCI?

Dobrze zaplanowany rozwój pracowników ma kluczowe znaczenie dla ich zaangażowania i efektywności biznesowej. Według raportu Gallupa „State of the Global Workplace: 2023 Report”, niski poziom zaangażowania pracowników kosztuje światową gospodarkę około 8,9 biliona dolarów rocznie, co stanowi 9% globalnego PKB. W Polsce zaledwie 14% polskich pracowników deklaruje zaangażowanie w pracę, co plasuje nasz kraj nisko w Europie.

 

Dodatkowo, raport Deloitte „Od fali odejść do fali zmian” wskazuje, że aż 80% wysoko wykwalifikowanych polskich pracowników rozważa zmianę pracy w najbliższej przyszłości. Najczęściej wskazywanym czynnikiem skłaniającym do zmiany pracodawcy, była strata czasu w wyniku niskiej efektywności procesów (46 proc. odpowiedzi) a trzeci w kolejności (po wynagrodzeniu na drugim miejscu)- to brak możliwości rozwoju (37 proc.).

GPT WIE LEPIEJ. DLACZEGO WIEDZA NIE PRZYKŁADA SIĘ NA REZULTAT?

Powyższe historie nie zaprzeczają, że firmy organizują coraz lepsze szkolenia, przekazywana wiedza jest precyzyjna a metody coraz wymyślniejsze- VR, grywalizacja to tylko niektóre z nich. Po takim dobrym szkoleniu wydaje się, że uczestnik rozumie i wie- więc wiedzę zastosuje. Emocje i opinie w ankietach to potwierdzają: pojawia efekt „aha”- ludzie są pełni inspiracji więc uznajemy, że było skutecznie.

Analiza wyników kilkudziesięciu audytów procesów i pomiar umiejętności ponad 500 managerów i przedstawicieli handlowych są dla nas jednoznaczne.

POKAŻ, JAK TO ROBISZ. UWAŻAJ NA „EFEKT REKRUTACJI”

Mimo, że ludzie z pamięci przytoczą liczne techniki sprzedażowe, lub powiedzą, jak przeprowadzić rozmowę handlową czy managerską (GPT bardzo w tym pomaga)- gdy prosimy ich o realne wykonanie takiej rozmowy podczas audytu- większość nie osiąga nawet 30% z tego co wcześniej uznawali za skuteczne.

Nazwaliśmy to „efektem rekrutacji” – bo proces ten w większości firm bazuje na wywiadzie- czyli badaniu wiedzy. Jednak wiedza to inna ścieżka w mózgu niż umiejętności i zwykle nie przekłada się na rezultat biznesowy. Youtube jest pełen filmików, na których kandydat odpowiada na pytania przy pomocy AI, my w projektach spotkaliśmy się z tym już kilkukrotnie. Co więcej- uważamy, że to dobrze świadczy o kandydacie- gorzej o niedostosowanym do nowych realiów procesie rekrutacji.

TRENING BIZNESOWY – PRAKTYKA, KTÓRA DZIAŁA.

Przez ponad 10 lat, i ponad sto projektów, wspólnie z dyrektorami HR średnich i dużych firm szukaliśmy najskuteczniejszych strategii zarządzania rozwojem pracowników. Celem jest zawsze skrócenie czasu potrzebnego na rozwój.

Tysiące prób w praktyce biznesowej Klientów i pomiar rezultatów „na liczbach” pozwoliło wyłonić 4 kluczowe czynniki powodujące TRZYKROTNY wzrost tempa rozwoju umiejętności przy redukcji czasu do niezbędnego minimum.

TRENING W REALIACH UCZESTNIKA.

Sytuacje treningowe to kroki procesów biznesowych Firmy. Każdy krok ma wskaźnik efektywności a kontekst biznesowy treningu to osiąganie wskaźnika całego procesu. Dla przełożonych i zarządu to kluczowe połączeniu treningu z rezultatem zwiększa ich zaangażowanie.

Wybór sytuacji i miar skuteczności odbywa się z przełożonymi osób trenujących. Trwa maksymalnie 2 godziny, mamy gotową mapę procesów Agile Process na bazie najlepszych praktyk APQC, połączyliśmy je z z umiejętnościami, aby ułatwić te decyzje firmom o niskiej dojrzałości.

Rzeczywiste przygotowanie do nadchodzących rozmów/ zadań, więc percepcja praktyczności jest od wysoka. Unikamy sztucznych scenariuszy co skraca czas przygotowania i unikamy zarzutów o brak realności sytuacji.

Mózg uczy się lepiej we własnym kontekście, bo nie przetwarza caseu na własne realia i energia idzie w wytworzenie nowego nawyku.

PRECYZYJNE UMIEJĘTNOŚCI– ALGORYTM OSIĄGANIA REZULTATU.

Szefowie HR często zwracali uwagę, że managerowie niechętnie pracują na modelach kompetencyjnych. Przyczyn jest wiele.

 

Uczenie czegokolwiek nie jest skuteczne, jeśli nie mamy przynajmniej: maksymalnie 6 kroków i opis konkretnych rezultatów działania. Doskonalenie treningów do maksymalnej skuteczności pokazały, że dodatkowo potrzebne są też: wyjaśnienie mechanizmów działania umiejętności i listy typowych błędów podczas rozwoju i korzyści stosowania i negatywne konsekwencje braku umiejętności.

 

Tak powstał katalog Success Skills, który rozwiązuje problemy miękkości umiejętności, oraz umożliwia stworzenie treningu dla dowolnej umiejętności specjalistycznej w Twoim biznesie.

  1. Jasno określone kroki prowadzące do rezultatów pozwalają na przełożenie odpowiedzialności za przygotowanie na osobę trenującą przy pomocy łatwego formularza.
  2. Koncentracja na efekcie- każda umiejętność ma jasno określony rezultat, więc nawet jeśli nie było czasu na przygotowanie- uczestnik pokazuje jak osiąga rezultat. Precyzja opisu eliminuje dyskusje pt. „my tak nie robimy” …
  3. Mechanizmy działania- minimalna wiedza o mechanizmach zwiększa efektywność. Część trenujących chce zrozumieć, dlaczego rekomendujemy taką a nie inną kolejność kroków i w jaki sposób one działają.
  4. Typowe błędy i korzyści i negatywne konsekwencje to elementy ułatwiające diagnozę potrzeb rozwojowych oraz wzmacniające motywację.

Jasne opisy i minimalna wiedza, która mieści się na 2 stronach, pozwalają na szybsze wdrożenie umiejętności w codziennej pracy, redukując nadmiar teorii.

WIEDZĘ ZDOBYWAJ SAM- PRZYJDŹ PRZYGOTOWANY! ĆWICZĄ WSZYSCY.

  • Małe grupy (6 osób) umożliwiają aktywne ćwiczenie każdego uczestnika. Krótsze umiejętności są możliwe do przećwiczenia kilkukrotnie podczas jednego treningu.
  • Małe grupy umożliwiają realizację treningów w wersji online, co obniża koszt realizacji.
  • Rola aktywnych obserwatorów jest kluczowa- ich zadaniem jest śledzenie kroków przy pomocy karty treningowej i notowanie cytatów. Dzięki temu utrwalają algorytm, wychwytują błędy, których unikną podczas swojego ćwiczenia. Ta metoda pozwala na maksymalne zaangażowanie wszystkich zebranych i zwiększenie tempa uczenia.

DOSTOSOWANIE POZIOMU TRUDNOŚCI I OBIEKTYWNY FEEDBACK

Konkrety opisu powodują, że aktywni obserwatorzy są źródłem precyzyjnego feedbacku osadzonego w realiach firmy uczestnika. Rolą trenera jest zadbanie o skuteczne podsumowanie. Wyłapuje ważne błędy i pomaga je korygować.

Utrzymuj formę jak w siłowni – praca z wykwalifikowanym trenerem, który dynamicznie dostosowuje poziom trudności treningu biznesowego do możliwości uczestnika. To jeszcze zwiększa personalizację wewnątrz jednej grupy. To umożliwia wysokie zaangażowanie wszystkich przez cały cykl treningowy i eliminuje problem różnic indywidualnych w tempie rozwoju.

TRENUJ CYKLICZNIE– UTRZYMYWANIE FORMY BIZNESOWEJ JEST PRZYJEMNE

Pewnie znasz to uczucie, kiedy po długiej przerwie wracasz do aktywności fizycznej. Następnego dnia masz zakwasy, tracisz też motywację, bo kolejny trening boli. Podobnie jest z tradycyjnymi szkoleniami ad-hoc- jednorazowe sesje z dużą dawką teorii mogą być inspirujące, ale rzadko przekładają się na trwałą zmianę i wyniki.

Trening biznesowy to budowanie umiejętności stopniowo, w realistycznych warunkach. Dzięki regularnym sesjom dostosowanym do wyzwań, uczestnicy utrzymują „formę biznesową” bez konieczności zaczynania wszystkiego od nowa.

Jeden trening grupy trwa 3 do 8 godzin, jednocześnie możesz rozwijać 3 umiejętności. Możesz go organizować je w dowolnym momencie i regularnie. Najlepsze rezultaty przynosi powtarzanie co 4- 6 tygodni.

DOPAMINA- WALUTA MOTYWACJI. MIERZ I DOCENIAJ PROGRES

W biznesie i w sporcie, kluczem jest systematyczność budowania nawyków. Cykliczne treningi pozwalają nie tylko utrzymać wysoką efektywność, ale też stale ją rozwijać, co w połączeniu z kartami diagnozy i rozwoju daje każdemu możliwość obiektywnego obserwowania swojego wzrostu.

Skala diagnostyczna rozwojowa dla każdej umiejętności daje proste wskazówki co samodzielnie ćwiczyć, żeby osiągać wyższy poziom i utrzymać motywację i rozwój poza salą treningową.

Zamiast zakwasów – konkretne wyniki. To podejście, które pozwala organizacjom nie tylko reagować na zmiany, ale je wyprzedzać. Utrzymuj formę kluczowych specjalistów i managerów w trybie ciągłym.

CO MIĘDZY TRENINGAMI? MAKSYMALNE TEMPO ROZWOJU DZIĘKI IPR.

Podobnie jak przy budowaniu formy fizycznej potrzebny jest odpowiedni „miks”: diety, snu i treningów tak IPR (INDYWIDUALNY PLAN ROZWOJU) to plan treningowy dla każdej umiejętności Success Skills z precyzyjnym kalendarzem, czasem i ustaloną intensywnością każdego ćwiczenia opisanym wsparciem trenera i zadaniami dla przełożonego, które pozwalają na rozwój pomiędzy treningami.

 

Zauważyliśmy, że tworzenie planów rozwoju jest dla managerów i HR bardzo czasochłonne i niełatwe merytorycznie. Zbudowaliśmy więc zautomatyzowane plany rozwoju dla każdej umiejętności, które po wyznaczeniu poziomu aktualnego i docelowego generują serię praktycznych zadań rozwojowych. Każde z nich jest nastawione na praktyczny rezultat potrzebny w biznesie.

WYKORZYSTAJ AI DO DIAGNOZY POZIOMU UMIEJĘTNOŚCI I FEEDBACKU

Biznes osiąga rezultaty dzięki dojrzałym procesom. Dojrzały proces to kroki do konkretnego rezultat, który jest mierzony a realizatorzy mają umiejętności niezbędne do jego osiągania.

Umiejętność Success Skills- to mikro proces biznesowy- wiadomo co krok po kroku trzeba zrobić i jaki rezultat to przyniesie. Umiejętności opisane jako algorytmy, czyli procesy, świetnie nadają się do trenowania modeli językowych. Dzięki nim, każdy trening biznesowy możesz wzmocnić poprzez analizę feedbacku przekazanego przez wcześniej przygotowany GPT w czasie rzeczywistym.

Taki feedback ma zwykle większą rzetelność niż „ludzkie” oceny które są zabarwione przez preferencje osobowościowe czyli preferowane typy komunikacji. Wyobraź sobie jak łatwo można wzmocnić pracę specjalistów rozwoju podczas assesmentów i development- centre.

ZACZNIJ OD PIERWSZEGO KROKU- WPROWADŹ NOWY STANDARD ROZWOJU

Wyobraź sobie zespół, który nie tylko zna teorię, ale potrafi skutecznie wdrażać procesy i osiągać wyniki, już wiesz jak trening biznesowy może zrewolucjonizować rozwój w Twojej firmie i wprowadzić nowy standard rozwoju.

Jeśli miał(a)byś wdrożyć jedną rzecz, niech będzie to trening biznesowy. Zacznij budować praktyczne umiejętności swojego zespołu już dziś – skontaktuj się z nami i sprawdź, jak trening biznesowy może zrewolucjonizować rozwój w Twojej firmie.

Polityka cookies

Serwis korzysta z plików cookies w zakresie opisanym w Polityce prywatności. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z ustawieniami przeglądarki.

Akceptuję Polityka Cookies
This site is registered on wpml.org as a development site.